A legelső fogászati tévhit a fogszú meséje, a babilóniai ékírásokból ismert.
A fogszuvasodás okozójaként egy féregszerű állatkát, a fogszút tartották. Ugyan már az ókori görögök felismerték az összefüggést a fogszuvasodás - nyál - élelem között de a féregmese Európában a XIX. századig tartotta magát. Ebből is jól látszik, hogy a már kialakult tévhiteket eloszlatni nagyon nehéz, ezért válogattam össze néhány a mindennapokban gyakran feltett kérdést.

Fogkő eltávolítás során sérülhet a fogzománc?

A válaszom, nem. A páciensek sokszor zománcsérülésnek gondolják a fog érzékenységét a fogkő eltávolítás után.
A fogkő a fog ínyszéli harmadát fedi le, benne baktériumok tömkelege él.
A baktériumok ínyre gyakorolt hatása ínygyulladás, vérzés, ínyvisszahúzódás. Fogkő eltávolítás után ez a fedett felszín válik szabaddá. Érzékenyebb lesz a fog, mivel az íny lehúzódott róla, néhány nap elteltével
a panaszok elmúlnak.
A fogkő eltávolító berendezés általában egy ultrahangos készülék, rezgés segítségével pattintja le a fogkövet a fogakról, nem karcol, nem szakít
ki részeket a zománc felszínéből.

Törékenyebbek lesznek-e fogaink a fogfehérítéstől?

Nem. Fogfehérítés során a fogak belső elszíneződéseit távolítjuk el oxidáció révén, ásványi anyagok oldódnak ki a fogakból, melyek a nyálból visszarakódnak a fehérítés után. A kezelés ideje alatt hidegérzékenység, fájdalom jelentkezhet, ám ez a fehérítés befejezése után 2-3 nappal megszűnik.
A fogak töredezése amennyiben előfordul, nem a fehérítés következménye

Káros-e az amalgámtömés?

Az elmúlt években oly sokszor feltett kérdésre a válaszom: nem. Az egy-egy amalgámtömésből kioldódó higany mennyisége elenyésző. Higanyérzékenység ugyan előfordul,de ennek szájtünetei a tömés elkészítése után azonnal jelentkeznek.
Azt szoktam tanácsolni pácienseimnek, hogy a régi, nem jól záródó fogtöméseket cseréljük ki, de a jól ülő, panaszt nem okozókat hagyhatjuk a fogakban

A fogváltásról:

6 éves kor körül kezdődik a tejfogak elvesztése, az új fogak megjelenése a szájban. Még mielőtt bármelyik tejfog kihullana nő ki az első maradó rágófog- szám szerint a 6. a sorban, középről számolva. Tehát nem esik ki egy tejfog sem, a tejőrlők mögött bújik ki, mintegy észrevétlenül, néha fájdalmat, feszítő érzést okozva.

Miért tömjük be a lyukas tejfogat, úgyis kiesik…

A gyermekek fogainak szuvasodása gyorsabban tör a mélybe, mint a felnőtt fogaké. A lyukas tejfogakat még a fájdalom megjelenése előtt célszerű betömni, mivel a tejfogak fájdalma ugyanolyan kellemetlen, mint a maradó fogaké, mivel gyökérrel, ideggel rendelkező fogak. Másik oka, hogy megelőzzük a fogszuvasodás szomszédos fogak irányába történő terjedését.